Szent II.János Pál Iskolaközpont logo

Szent II. János Pál Iskolaközpont

Nevelési elveink (ViTT)

Iskolánk a  ViTT  – Viselkedés Támogató Tanítása –

módszert alkalmazza  2010 óta.

A módszer mottója:
” Ha a gyerek nem tud olvasni, megtanítjuk.
Ha a gyerek nem tud úszni, megtanítjuk.
Ha a gyerek nem tud szorozni, megtanítjuk.
Ha a gyerek nem tud vezetni, megtanítjuk.
Ha a gyerek nem tud helyesen viselkedni,
…megtanítjuk?   vagy  …megbüntetjük?

Miért nem tudjuk ugyanúgy befejezni az utolsó mondatot, ahogy a többit?”
(Robert Horner, 1998)

A módszerről bővebben a www.vitt.hu oldalon tájékozódhatnak.

Iskolaközpontunkban az alsó tagozaton: 1 – 4.évfolyamon tanítjuk, begyakoroltatjuk ezt a fajta kommunikációt, hozzáállást.
Az iskolába lépő diákkal, ismertetjük az az elvárt viselkedés szabályait. A nevelés során mindvégig ezt a pozitívan megfogalmazott szabályrendszert tartjuk majd szem előtt, amelyben a mondatok nem kezdődnek „Ne…-vel”.
Az elvárt viselkedés szabályait konkrétan megfogalmazzuk, ismertetjük a gyerekekkel, első időkben átbeszéljük, kipróbáljuk, gyakoroljuk. A folyosókon, egyes termekben, kápolnában kis táblákon jelennek meg az ott elvárt viselkedésformák. Ezeket átolvasva, erről beszélgetve tanítjuk meg hol hogyan kell viselkedni, természetesen időről időre, ahogy a helyzet adódik Ezt követően a nevelőink kifejezetten azt figyelik, mikor tartják be a gyerekek ezeket a szabályokat. Ilyenkor elismerésüket fejezik ki, megdicsérik és bizonyos helyzetekben jutalmazzák is őket. (alkalmanként „Többek leszünk” kártyával, majd heti/havi/féléves húzás során jutalmakat kapnak)
Fontos, hogy a ViTT®-et intézményi szinten alkalmazzuk. Ez azt jelenti, hogy a gyerek bárhol bármelyik felnőttel találkozik az intézményben, ugyanazt fogják/nem fogják megengedni neki, ugyanazért dicsérik meg.
Eddigi tapasztalataink és további reményeink szerint a ” Többek leszünk” játék során diákok és pedagógusok közösen fejlődnek a pozitív jelenségek értékelésében, megélésében, közös szabályaink megtartásában.
Reményeink szerint a további évfolyamokon már a jutalmak, közvetlen visszacsatolások nélkül, a pozitív pedagógia eszközeit használva is sikeresen neveljük diákjainkat.