Comenius pályázat 4. forduló

COMENIUS pályázat 3-6.osztályosoknak Ki utazik májusban Portugáliába?

Az idei tanévben is folytatódik a Comenius pályázatunk. Készítsétek el  minél többen a feladatot!

 

 

 

 

Meséld el, hogy volt a te idődben, nagyi!

Tell me, how it was in your time, Grandfather/Grandmother!

Nemzetközi Comenius pályázat 3-6. osztályos diákoknak

Kedves gyerekek!

Ismét érdekes és izgalmas versengésre és nyomozásra hívunk benneteket. Iskolánk az idei tanévben folytatja a tavaly megkezdett Comenius iskolai együttműködést, melynek célja, hogy az Európában élő diákok jobban megismerjék egymást, a másik nép szokásait, életét, hagyományait.

Ahogy azt a verseny elnevezésében is láthatjátok nemcsak nektek kell majd dolgoznotok, ha szép eredményt akartok elérni, hanem segítségül kell hívnotok nagyszüleiteket vagy nagyszülőkorú ismerősötöket, rokonotokat.

Miből áll a verseny?

Idén újabb három témakörben kell majd kérdezgetnetek a nagyszülőket, illetve olyan tárgyakat, emlékeket kölcsönkérni tőlük, amelyek az adott témához kapcsolódnak. Minden témáról készítenie kell az iskolának egy két oldalas ismertetőt, illetve egy posztert, amelyeken az interjúkból származó idézetek, a tárgyak fényképei, régi fényképek, írásos emlékek szerepelnek. Munkáitok végleges, összeollózott anyagát majd angol nyelvre kell fordítani, de ebben természetesen az iskola angol tanárai és a két tanítási nyelvű gimnáziumi osztályokba járó idősebb diákok végzik majd a munka dandárját. Dolgozhattok csapatokban vagy egyénileg, és csatlakozhattok az iskolai Comenius szakkörhöz, melyet Zsolt bácsi vezet majd, keddenként a 7. órában.

Miért érdemes részt venni a versenyben?

Mert a legszorgalmasabb, az idei három témában legjobb pályaműveket készítő gyerekek elutazhatnak a Portugáliában 2014. május 26-30. között rendezett tanár-diák találkozóra. Minden versenyző, aki tartalmas munkát ad be az egyes fordulókon, de nem jut hozzá külföldi utazáshoz, a tanév végén meglepetés jutalomban részesül.

Comenius tanár- és diáktalálkozó nálunk

Ebben a tanévben, 2014. február 17-21 között kb. 30 diák és 20 tanár fog vendégeskedni iskolánkban 7 országból (Portugália, Olaszország, Németország, Bulgária, Törökország, Görögország, Románia). A diákok családoknál laknak majd, mint a mi kiutazó diákjaink is. Erre keresünk családokat, akik egy-két-három 8-12 éves diákot szívesen látnának otthonukban egy hétre. Erre a hétre a házigazdai feladatok ellátására, a programok lebonyolítására is keresünk fiatalabb és idősebb diák segítőket, a műsorokhoz szereplőket. Ez is számít az utazók kiválasztásánál. Nagyon számítunk azok segítségére, akik már megtapasztalták az együttműködés örömét a tavalyi göttingeni és yalovai projekt találkozókon.

Induljon hát a versengés és a nyomozás!

A negyedik témakör: Gazdasági élet és munkalehetőségek Magyarországon, akkor, amikor a nagyi gyerek, illetve fiatal volt.

Feladat:

Készítsetek interjút (beszélgetést) a nagyszüleitekkel (vagy kedves ismerősötökkel) arról, hogy milyen munkalehetőségek voltak, hogyan dolgoztak, hogyan bántak az anyagiakkal Magyarországon akkor, amikor ők gyerekek, fiatalok voltak.

Kérjétek el tőlük, azokat a tárgyakat, fényképeket, régi újságokat, amelyek a korabeli munkahelyekről, gazdálkodásról szólnak, a munka és a pénz világához kapcsolódnak.(Készítsetek fényképeket ezekről az emlékekről, mert később a tabló készítéséhez majd jól tudjátok azokat használni!)

Javasolt kérdések (Ezek többségét mindenképpen tegyétek fel a nagyinak!)

  1. Hogyan működött az ország gazdasága? Melyek voltak a húzó ágazatok? A gazdaság mely ágait nem engedték fejlődni? Milyen megfontolásból?
  2. Mennyire volt nehéz munkához jutni? Hogyan kerestek állást/jutottak álláshoz az emberek?
  3. Milyen típusú munkahelyek/munkaadók voltak jellemzőek? Milyen volt a fizikai és a szellemi munka aránya?
  4. Milyen hosszú volt a munkaidő, a munkahét? Milyen volt a munka időbeosztása?
  5. Milyenek voltak a munkakörülmények? (munkaruha, védőfelszerelés, tisztálkodási lehetőségek, étkezési lehetőségek…)
  6. Különbözött-e nők helyzete a férfiakétól? Miben, miért?
  7. Munkának tekintették-e a gyermeknevelést? Milyen segítséget kaptak a kisgyerekes anyák?
  8. Mennyi fizetést kaptak az emberek? Milyen levonásokkal csökkent a keresetük?
  9. Milyen jutalmakat kaptak a dolgozók, milyen teljesítményért?
  10. Milyen közösségekhez tartoztak a dolgozók? Ki védte az érdekeiket?
  11. Hogy nézett ki a családi költségvetés egy hónapra? Mire költöttek a legtöbbet és mire nem jutott pénz?
  12. Milyen banki szolgáltatásokat vettek igénybe? Mennyire tudtak spórolni, milyen céllal takarékoskodtak?
  13. Milyen pénzérmék és bankjegyek voltak forgalomban? Mit sugallt a pénzek grafikája?
  14. Mennyi szabadságot kaptak évente? Milyen nyaralást engedhettek meg maguknak a különböző foglalkozást űzők?
  15. Milyen foglalkozást űző embereknek volt a legnagyobb tekintélyük (presztízsük), és melyeknek a legkisebb? Volt ebben különbség a mindennapi emberek véleménye és a hivatalos állami vélemény között?
  16. Milyen foglalkozásokat űztek az emberek, melyek ma már nem jellemzőek? Miért tűntek el? Milyen új szakmák jöttek divatba?
  17. Milyen irodalmi, művészeti alkotást, filmet ismer, amely jól bemutatja a munka világát a kérdéses korszakban (kb. 1950-1990)?
  18. Kérd meg, hogy magyarázza meg neked, mit jelentettek a következő fogalmak: tervgazdálkodás, hiánygazdaság, KGST, ötéves terv, munkaverseny, sztahanovista, szocialista brigád, kommunista szombat, SZOT, békekölcsön, munkásőr, maszek, gebines, fusizás, kulák, TSZCS, Állami Gazdaság, KMK.

Természetesen ezeken a kérdéseken kívül bátran kérdezz mást is a nagyitól, ami a munkához kapcsolódik, és mindenképpen jegyezd le, ha valami érdekességet tud neked mesélni Magyarországról abból az időről, amikor ő még kissrác (kislány) volt…

Mit és mikor kell leadnod?

Ha elkészítetted a beszélgetést (kérdés-válasz formában), írd le, vagy gépeld le! A letisztázott változaton szerepeljen neved (nevetek), osztályod, a nagyszülő (kedves idős ismerős) neve, és egy fotó róla, esetleg rólatok. Ha tudod, csatold munkádhoz a tárgyi emlékekről készített fotókat is! Munkádat úgy is elkészítheted, mintha egy újság lenne.

Leadás határideje: 2013. november 5.

Leadás módja: elektronikusan (küldési cím: valkai.krisztina@gmail.com) vagy papíron tanítódnak vagy történelem tanárodnak.

 

!!! COMENIUS 2013-14 !!!

Vélemény, hozzászólás?