Szent II.János Pál Iskolaközpont logo

Szent II. János Pál Iskolaközpont

Nyári olvasmányok a felső tagozaton

5 .évfolyam számára

idén nem adtunk ki nyári olvasmányt.

A tanév folyamán Petőfi Sándor: János vitéz c. művét dolgozzuk fel.

 

A  6.évfolyam

 feladatai a választott nyári olvasmányhoz

Az öt könyv közül egyet kell elolvasnod a nyáron, és az olvasottak alapján megoldanod a következő feladatokat. ( A megoldásokat az olvasónaplódba írd!)

Az elkészített válaszokat szeptemberben( 2020. szept.14.) kell majd leadnotok, és irodalomból jegyet is kaptok rá!

A könyvek, amelyek közül választhatsz:

Michael Ende: Momo

Fekete István: A koppányi aga testamentuma

Eleanor H. Porter: Az élet játéka

Gerard Durell: Családom és egyéb állatfajták

Schmuck Ottó: A kelyhesek titkos temploma

Feladatok mindhárom könyvhöz:

  1. Gyűjtsd ki a regény legfontosabb szereplőit, és mutasd be őket 2-3 mondatban!
  2. Hol és mikor játszódik a történet? ( Ha több helyszín van, nevezd meg mindegyiket!)
  3. Írj 3 kérdést, amit, ha újságíró lennél mindenképpen megkérdeznél a főszereplőtől!
  4. Írj 3 igaz és 3 hamis állítást a regény cselekményéhez kapcsolódóan! VAGY Készíts 3 totó kérdést 1.,2., és X. válaszokkal!
  5. Képzeld magad a főszereplő helyébe, és meséld el a nevében a történetnek azt a részletét, ami számára a legizgalmasabb lehetett! ( fogalmazás legalább 12 mondatban.

 

7. évfolyam

feladatai a nyári olvasmányokhoz

Kedves Diákok!

Az idén nyáron is több regény közül kell egyet választanotok és  elolvasnotok, majd  legkésőbb         2020. szept.14. –ig elkészíteni és leadni a hozzájuk kapcsolódó feladatokat  a magyartanárotoknak.

Jó pihenést a nyárra, és jó olvasást! (…ha már elegetek van a napozásból és fürdésből vagy, ha az eső a szobába kényszerít titeket! :))

Választható könyvek:

Doyle: A sátán kutyája

Mikszáth Kálmán: A két koldusdiák

Mikszáth Kálmán: A beszélő köntös

Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig

Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember

Feladatok( mindegyik regényhez):

  1. Írj 5-8 mondatot a szerző életéről!
  2. Csoportosítsd a regény szereplőit valamilyen módon a köztük lévő kapcsolatok alapján (pl.: egy családhoz tartoznak, barátok, egymás ellenségei, …stb. ), minden szereplő mellé, írj egy mondatot arról, hogy ki ő, mi a szerepe a történetben!

(pl.: Ellenfelek: Áts Feri ( A vörösingesek vezére) – Boka János (A Pál utcai fiúk elnöke.)  ls. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk)

  1. Írj 5 TOTÓ feladatot a regény cselekménye, tartalma alapján!

(pl: Hol élt Veronika pap bátyja? 1. Glogován        2. Besztercebányán         X. Balánkán  ls. Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője)

  1. 10 pontba rendezve foglald össze a regény cselekményét! A pontokhoz csak egy-egy mondatot írj!
  2. Képzeld el, hogy mi lett a regény egyik főszereplőjével a cselekmény befejezése után 10 évvel. Írd le, hogy telik egy napja, hogyan él! ( Akár E/1. személyben is fogalmazhatsz, mintha a naplójába írnál egy részletet.) Fogalmazásod legalább 10-15 mondat hosszú legyen!
  3. Készíts illusztrációt (rajzot, festményt, beöltözöl, és lefényképezed magad…stb.) a regény egyik szereplőjéről!

 

 

8. évfolyam

feladatok a nyári olvasmányhoz

Kedves Diákok!

Az idén nyáron is több regény közül kell egyet választanotok és elolvasnotok, majd legkésőbb 2020. szept.14. –ig elkészíteni, és leadni a hozzájuk kapcsolódó feladatokat a magyartanárotoknak.

Jó pihenést a nyárra, és jó olvasást! (… ha már elegetek van a napozásból és fürdésből vagy, ha az eső a szobába kényszerít titeket! :))

Választható könyvek:

Defoe: Robinson Cruoso

Anne Frank naplója

Agatha Christie: Gyilkosság az Orient expresszen

Karinthy Frigyes: tanár úr kérem

Feladatok az egyes könyvekhez:

Anne Frank naplója

1.Nézz utána: (Forrásodat jelöld meg!)

  1. Mit jelent a holokauszt szó? Mit jelent a koncentrációs tábor szó?
  2. Mi lett Anne Frank és a család többi tagjának a sorsa?
  3. Ki találta meg a naplót és ki adatta ki?
  4. Hol működik az Anne Frank Ház és mi a feladata / mi működik most benne?
  5. Rövid kérdések:
  • Mikor és hol játszódik a történet? Anne hány éves?
  • Rajzold meg a ház alaprajzát, ahol bujdosik a család!
  • Hogyan került a rejtekhelyre a család?
  • Miért ír naplót Anne? Hogyan „szólítja” a naplóját?
  • A naplót olvasva honnan lehet tudni, hogy odakint háború van, mi utal erre, milyen eseményekből tudjuk meg?
  • Ki árulta el a Frank családot?
  1. Kifejtős kérdések:

Néhány mondatban mutasd be a szereplőket rejtőzködő családtagokat és a velük kapcsolatban állókat! (Kit milyennek ismersz meg a napló alapján?)

Írj egy napirendet, hogyan éltek a hátsó traktusban! Térj ki arra, mitől féltek, milyen problémákkal kellett szembenézniük!

 

  1. Fogalmazás:

Képzeld el, hogy Anne megéri a felnőttkort. Írj egy fogalmazást Anne nevében! Térj ki, hogyan menekültél meg, hogyan éltél a koncentrációs tábor után, mivel foglalkozol, hol élsz. Tulajdonképp, mintha tovább tudnád írni a naplódat, csak nagyobb léptékben.(12-15 mondat)

Agatha Christie: Gyilkosság az Orient expresszen

  1. Válaszd ki a helyes választ!

 

1. Milyen típusú regény Agatha Christie műve?

a) romantikus

b) krimi

c) sci-fi

d) lélektani

 

2. Mi az Orient expressz?

a) gyorsított autóbusz járat

b) repülőgép

c) egy vonat

d) kitalált helyszín

 

  1. Hány napos útra indult eredendően az Orient expressz?

              a) két hét

              b) 7 nap

             c) 2 nap

             d) 3 nap

 

  1. Hol vezetett az expressz útja?

              a) Amerikán keresztül

               b) Európán keresztül

              c) Anglián keresztül

              d) Oroszországban

 

  1. Hogy hívják a mű nyomozóját?

               a) Derrick

               b) Columbo

              c) Ratchett

               d) Poirot

 

  1. Hogyan lehetne ma bebizonyítani a gyilkosságot? Milyen adatokat, tárgyakat kellene figyelembe venni? Írj 8-10 mondatos fogalmazást!

 

  1. Gyűjts olyan mondásokat, amik a bűnnel, büntetéssel kapcsolatosak!( Legalább 5 mondást írj!)

 

 

  1. Készíts a kihallgatások alapján jelentést a Scotland Yardnak az esetről! Jelentésed legalább 10-12 mondatból álljon!

 

  1. Gyűjtsd össze a gyilkosok neveit, mindegyikük mellé írd oda, mi volt az indítéka a gyilkosság során!

 

Defoe: Robinson Crusoe

1.Válaszolj a villámkérdésekre!

  • Milyen állat tojását fogyasztja Robinson a szigeten?
  • Milyen gyümölcs aszalását tanulja meg Robinson a szigeten?
  • Mit takar a Xury név?
  • Miért vall kudarcot Robinson első próbálkozása során, amikor csónakot épít?
  • Milyen húst eszik Robinson a szigeten?
  • Milyen célt szolgál a kereszt, amit Robinson a szigeten állít fel?
  • Milyen pályára szánja Robinsont az apja?

 

  1. Jellemezd, mutasd be néhány mondatban Robinsont és Pénteket, írj arról is milyen volt kettőjük kapcsolata! (Összesen 8-10 mondatot írj legalább!)
  2. Írj néhány tanácsot Robinsonnak, mire figyeljen, ha legközelebb hajótörést szenved! ( 4-5 tanács)
  3. Képzeld el, hogy Péntek naplót vezet. Hogyan írná le benne megmenekülése történetét a kannibálok kezéből? ( Készíts egy 8-10 mondatos fogalmazást az elképzelt naplóba!)

 

Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem

1.)   Sorold föl a tanárok nevét, azt is írd a nevek mellé, ki mit tanított!

2.)   Rendezd a könyv gyerekszereplőit ábécérendbe, és azt is írd melléjük, ki miről híres!

 

3.)     Bauer rejtélyes tárgyakról motyog magában. Nézz utána, mit jelentenek a következő szavak!

  • szépia:
  • lénia:
  • gumigutti:

4.)    Mi mindent vásárol össze a bukott diák bánatában? Húzd alá !

hegyező,léggömb, sajt, banán, kolbász, autó, citrom

5.)     Állítsd sorrendbe, hogyan követik egymást a poénok a Röhög az egész osztály című fejezetben!

  • Zajcsek a szemétkosárba bújik.
  • Löbl a padok alatt mászkál.
  • Auert megfuttatják.
  • Kökörcsin tanár úr gatyában.
  • A szemét széttrancsírozása.
  • Cédularagasztás.

6.)    Írj egy, a saját osztályodban megtörtént vicces esetről fogalmazást Karinthy stílusában! (Legalább 12-15 mondatot írj!)

 

Üdvözlettel: a Magyar Munkaközösség tagjai