Comenius 5. feladat

Comenius pályázat 5. feladata

5. FELADAT

Kedves Diákok!

 

Itt a Comenius projekt idei második témája: Képzési lehetőségek és Európai Uniós várakozások!

A feladat ugyanaz, mint az első esetben: készítsetek interjút a nagyszüleitekkel (vagy kedves ismerősötökkel) arról, hogy milyen volt az iskolai élet, mit és hogyan tanultak, illetve milyen volt Magyarország helyzete az európai országok között akkor, amikor ők gyerekek, fiatalok voltak.

Kérjétek el tőlük azokat a tárgyakat, fényképeket, régi füzeteket, újságokat, amelyek a korabeli iskolai életről vagy Magyarország európai helyzetéről szólnak, ahhoz kapcsolódnak.

Ha elkészítetted a beszélgetést (kérdés-válasz formában), írd le, vagy gépeld le! A letisztázott változaton szerepeljen neved (nevetek), osztályod, a nagyszülő (kedves idős ismerős) neve, és egy fotó róla, esetleg rólatok. Ha tudod, csatold munkádhoz a tárgyi emlékekről készített fotókat is! Munkádat úgy is elkészítheted, mintha egy újság lenne.

Leadási határidő: 2014. február 4, kedd – e-mailben (valkai.krisztina@gmail.com) vagy nyomtatva.

 

Az eddigi öt téma képeiből, dokumentumaiból, tárgyaiból kiállítást szervezünk a budapesti Comenius találkozó idején. Erre minden kiállítási tárgyat 2014. február 4-11. között gyűjtünk össze (névvel, fontos információkkal felcimkézve).

 

Interjú kérdések:

Iskola:

Milyen volt az iskolarendszer abban az időben? (iskolatípusok, fenntartók, átjárhatóság…)

Milyen tantárgyaik voltak?

Volt hittan óra az iskolában? Hol/Hogyan lehetett hittant tanulni?

Milyen volt az iskolai munkaszervezés (délelőtt-délután, szombaton)?

Milyen volt az órarend (hány óra összesen, tárgyanként)?

Milyen volt egy gyerek hétköznapi/hétvégi napirendje iskolaidőben?

Milyen egyéb kötelező iskolai programok voltak?

Milyen szakkörökre lehetett járni?

Milyen közösségépítő lehetőségek voltak az iskolában?

Miben különbözött az egyes tárgyak tananyaga a mostanitól (matematika, történelem, magyar, földrajz, ének, gyakorlati foglalkozás…)?

Mi volt a kedvenc tantárgya? Miért? Melyik tárgyat utálta különösen? Miért?

Milyenek voltak a tankönyvek és a segédkönyvek (munkafüzet…), külsejükben és tartalmukban?

Milyen egyéb segédeszközök, szemléltető eszközök voltak az iskolában (pálcika, színes korong, fali képek, kitömött bagoly…)? Mi tartozott a diákok felszereléséhez, mi volt meg az iskolában?

Mennyi leckét kaptak, milyen típusút?

Milyen volt az iskolatáska? Mennyire volt nehéz (mennyi holmit kellett vinni egy nap)?

Mit lehetett csinálni az órák közti szünetekben?

Milyen volt az iskolai menza? Mik voltak a tipikus ételek? Mennyien ettek az iskolában?

Mik voltak a kötelező olvasmányok? Milyen verseket kellett kívülről megtanulni?

Milyen könyveket olvastak szórakozásból?

Milyen versenyek voltak?

Milyen alkalomból voltak ünnepélyek az iskolában?

Milyen ruhát viseltek a tanítási napokon, milyet ünnepélyre? Milyen ruhát viseltek a tanárok?

Milyen volt az iskola házirendje?

Milyen volt a fegyelem órákon, szünetben?

Hogyan büntették a rosszalkodó diákokat?

Hogyan jutalmazták a jó diákokat?

Milyen viszonyban voltak a diákok a tanárokkal (tegezés, bizalmas beszélgetés…)?

Volt az iskolának tornaterme? Mit tanultak és mit játszottak testnevelés órákon?

Hogyan töltötték a szabadidejüket?

Milyen játékokat játszottak (szabadban, bent, egyedül, társakkal)?

Hogyan töltötték a nyári szünidőt (tábor, kulcsos gyerek…)?

Milyen továbbtanulási lehetőségek voltak?

Mennyire volt nehéz bejutni a választott intézménybe? Mennyire volt nehéz elvégezni, ha valaki bekerült?

Mennyien hagyták ott az iskolát menet közben, végzettséget nem szerezve?

 

Európai Unió

Milyen nemzetközi szervezetek tagja volt Magyarország ebben az időszakban?

Milyen szerepe volt ezekben a szervezetekben?

Hogyan hatott a szervezeti tagság az ország mindennapi életére?

Milyen kapcsolata volt Magyarországnak más szervezetek tagországaival?

Gondolták-e, hogy ez a politikai helyzet megváltozhat belátható időn belül? Miért/Miért nem?

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?